onsdag 6 april 2011

Personlig assistent

Jag började jobba som personlig assistent 06 och var osäker om det yrket skulle passa mig, och många tankar rullade i mitt huvud. Idag ångrar jag inte att jag valde det. Det fick mig att växa som person & jag fick lära mig mycket om mig själv.För det mesta dels har jag jobbat mycket inom äldrevården som undersköterska där man jobbar i en större arbetsgrupp & hade ca 12-14 gamla tanter & farbröder man vårdade & tog hand om. Ibland saknar jag äldrevården & det är många minnen man har skapat med åren & alltid var det med ett leende man gick hem efter avslutat arbete.Efter att ha arbetat inom äldrevården så länge så ville jag pröva något annat & något nytt och det blev i sin tur att arbeta som personlig assistent. Att arbeta som personlig assistent innebär att man är ens förlängda armar & ben & för att det skall funka så betyder personkemin en heldel & det måste funka mellan brukaren & assistenten men det är inte alltid man upptäcker det med en gång.Det är väldigt speciellt att arbeta i någon annans hemmiljö & man kan inte bara klampa in & bestämma & ta över. Att vara lyhörd är en viktig egenskap & kommunikationen är den viktigaste delen. Man får inte glömma att det alltid är brukaren som är huvudpersonen. Man får inte heller glömma att både brukaren & assistenten har ett gemensamt ansvar för att det skall funka dem emellan. Det finns alltid saker man kan jobba på & förbättra för både brukare som assistent. Men respekten från bådas håll är A- O. Som brukare är man oerhörd beroende av sina assistenter och som assistent ska man tycka om att arbeta med människor. Man får även inte glömma hur viktigt det är att ha stor respekt för brukarens behov av ett eget privatliv, samtidigt som uppgiften är att hjälpa den som assisteras i privatlivet. I arbetet ingår att smälta in i brukarens vardag, och göra saker på det sätt brukaren önskar eller själv skulle ha gjort. Jag trivs väldigt bra att jobba som personligassistent och anser att det är ett väldigt givande jobb men det kan också vara ett väldigt krävande och till och från stressande jobb men den givande delen anser jag att det gör det värt det.

Love Evve









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar